La Casa del Giglio

A building with a linear development which, starting from the bottom, gradually rises towards the Giglio Tower, the focal point of the whole complex. At the base of the design is the gesture of weaving, which refers to the basic workmanship of the Giglio covering.

Status  Project / Competition Finalist
Typology  Institutions / Museum
Client  Flumeri Municipality
Location  Flumeri, Italy
Completion  2022
Design  MOWL openstudio

Collaborators
Arch. Michele Zingarelli (fire safety, security); Eng. Francesco Triggianese (structures) Eng. Giovanni Scrima (electrical and water systems); Geol. Pasquale Manganiello (geology)

The project focuses on the enhancement of the Giglio tower, integrating into the natural and cultural context, and on constructive and environmental sustainability.
The desire is to create a building that reflects the local culture linked to the tradition of Giglio communicating the values of the Flumerese community in the form and choice of materials.

Consequently, we have proposed a volume that would allow the straw to stand out as a decorative and constructive material.

Il progetto si concentra sulla valorizzazione della torre del Giglio, integrandosi nel contesto naturale e culturale, e sulla sostenibilità costruttiva e ambientale. Il desiderio è stato quello di realizzare un edificio che rispecchiasse la cultura locale legata alla tradizione del Giglio comunicando nella forma e nella scelta dei materiali i valori della comunità flumerese.

Di conseguenza, abbiamo proposto un volume che permettesse alla paglia di distinguersi come materiale decorativo e costruttivo.



Read more 

Concept

At the base of the design is the gesture of weaving, which refers to the working of straw. In this way the rectilinear volume of the building (1) fits into the context by 'intertwining' (2); it is elevated towards the Lily and the sunlight (3); it lowers towards the north where it is colder (4); integrates the external spaces and the Giglio (5); and opens views towards the valley on the upper floors (6).

Alla base del disegno c’è il gesto dell’intreccio, che rimanda alla lavorazione della paglia. In questo modo il volume rettilineo dell’edificio (1) si colloca nel contesto ‘intrecciandosi’ (2); è elevato verso il Giglio e la luce solare (3);  si abbassa verso nord dov’è più freddo (4); integra gli spazi esterni ed il Giglio (5);  e apre vedute verso valle ai piani superiori (6).

The rectilinear volume of the building is placed in the context 'intertwining' forming interior-external spaces that bind it to its surroundings.

Il volume rettilineo dell’edificio si colloca nel contesto ‘intrecciandosi’ formando spazi interni-esterni che lo legano al suo intorno.